En vild och våldsam historia om sydamerikanska revolutioner, silver, kärlek, lojalitet och tragedi. Den börjar med en viss distans till det fiktiva Sydamerikanska landet och med humor när författaren döpt landet till Costaguana, bara en bokstav skiljer namnet från begreppet skitkusten.
Turerna och figurerna i den mordlystna ”caballero” hederns grepp är lysande beskrivna. Rövarhövdingar som plötsligt kallas till att bli generaler och försvarare av blancos, som den vita överklassen kallas. Åldriga skälvande men stolta hidalgos, som tror på ”la democracia”, men självfallet på blancos villkor. Europeiska lycksökare, engelska gruvägare och järnvägsbyggare och så den obetvingliga Nostromo, Capataz de Cargadores, Giovanni Battista, ilandstigen genuesisk båtsman och omutlig hjälte i sagans mitt.
Hjälten lyckas mot alla odds rädda en stor last silver från att falla i revolutionärernas våld. Alla tror att silvret gått i botten och de flesta, utom de giriga revolutionärerna drar en lättnadens suck. Gruvan är minerad och revolutionärerna får se sig besegrade utan hopp om skatten. Hjälten känner sig övergiven och otillräckligt uppskattad och besluter sig därför att själv dra nytta av det gömda silvret.
Slutligen utmynnar det i personlig tragedi då hjälten på grund av sin heder blir tvungen att uppfylla ett gammalt löfte och fria till den ena av två systrar, medan han djupt förälskat sig i den andra. Romanen utmynnar i ett skottdrama, hjältens död, och silvergömman förblir okänd.
Det här är en äkta gammaldags storstilad roman, men ansågs modern, då den publicerades. Författarens karriär som sjöman och sedermera befäl, hans många och långa resor och hans inblick i förhållandena i Sydamerikanska hamnstäder utgör en nödvändig bakgrund, men den karrikerade revolutionära våldsamheten och dess bevekelsegrunder i avund och självhävdelse har han inte kunnat ta till sig av den erfarenheten. Det är en egendomlig historia att polacken Jósef Teodor Konrad Korzeniowski från Berdichev i Ukraina kunnat bli en sådan uppburen engelsk klassiker och på sin tid vän med alla samtida litterära personligheter. Men stora romaner är de denna och hans The Heart of Darkness självupplevd historia från den värsta perioden i Kongo.